دندان شیری: وب سایت دکتر هدی شمس الدین

پاسخ به پرسش‌های رایج در مورد بهداشت دهان کودک (بخش اول)

پاسخ به پرسش‌های رایج در مورد بهداشت دهان کودک (بخش اول)

چطور دندان‌های کودکم را مسواک بزنم؟

موقعیت مناسب جهت تمیز کردن دندانهای کودک بستگی به سن کودک و تعداد مراقبین وی دارد. اگر سن کودک شما کمتر از یک سال است، بهترین موقعیت برای تمیز کردن دهان کودک، گرفته وی در آغوش و تکیه دادن سر کودک روی یک بازو و تمیز کردن دهانش با دست دیگر می باشد.

 

مسواک مناسب کودک چگونه مسواکی است؟

مسواک مناسب کودک باید سری کوچک و دسته‌ای حجیم (برای راحتی در دست گرفتن آن توسط کودک) داشته باشد. موهای نایلونی مسواک کودک نیز باید از نوع نرم (ضخامت کم الیاف) باشند تا از آسیب به بافت‌های لثه‌ای و دندان‌ها ممانعت شود.

 

از چه سنی باید مراقبت‌های بهداشت دهانی کودکم را آغاز کنم؟

ایده‌آل آن است که حتی قبل از رویش دندان‌های شیری کودک دهان وی یکبار در روز با گاز و یا دستمال مرطوب تمیز شود. این کار باعث ممانعت از استقرار میکروب‌های مسبب پوسیدگی روی سطوح دهان می شود. همچنین به ایجاد عادت تمیز شدن دهان در کودک نیز کمک خواهد کرد. با آغاز رویش دندان‌های شیری جلویی، تمیز کردن دهان با دستمال یا گاز مرطوب ادامه داده میشود. زمانی که دندان‌هایی آسیایی شیری رویش پیدا کردند، می‌توان به جای گاز مرطوب از مسواک برای تمیز کردن دندان‌های کودک بهره گرفت.

 

آیا استفاده از خمیردندان برای تمیز کردن دهان کودک ضرورت دارد؟

در کودکان با سن کمتر از سه سال استفاده از خمیر دندان برای مسواک زدن ضرورتی ندارد. کاربرد خمیر دندان در این سنین کم به دلیل کف کردن در ایجاد حالت تهوع برای کودک نقش دارد. به علاوه کودک کم سن کنترل کافی روی بلع خود ندارد و ممکن است مقداری از خمیر دندان استفاده شده را ببلعد. بلعیدن خمیردندان در دراز مدت منجر به مسمومیت کودک و تغییر رنگ دندانهای وی (فلوروزیس) به دلیل فلوراید موجود در خمیر دندان می شود.

 

دکتر هدی شمس‌الدین

متخصص دندانپزشکی کودکان و نوجوانان

تگ ها: سوالات رایج والدین فلوراید تمیزی دندان‌ها مسواک مناسب کودک
اشتراک‌گذاری:
۳۳

نظرات (۰)

نظر بدهید