دندان شیری: وب سایت دکتر هدی شمس الدین

پاسخ به پرسش‌های رایج در مورد بهداشت دهان کودک (بخش دوم)

پاسخ به پرسش‌های رایج در مورد بهداشت دهان کودک (بخش دوم)

آیا استفاده از نخ دندان برای کودک ضرورت دارد؟
از آنجا که در اغلب کودکان دندان‌های شیری از هم فاصله دارند، تا زمانی که دندان‌های دایمی کودک رویش پیدا نکرده‌اند، استفاده از نخ دندان ضرورتی ندارد و مسواک به تنهایی قادر به تمیز کردن سطوح بین دندانی هم می باشد. اما با رویش دندان‌های دایمی‌ باید کشیدن نخ دندان را آغاز کرد. در صورتی که دندانهای شیری کودک شما در تماس با هم قرار دارند و یا نامرتب و شلوغ هستند، استفاده از نخ دندان برای تمیز کردن نواحی بین دندان‌ها خصوصا برای دندان‌هایی آسیایی وی ضرورت دارد.

 

کودک من حین مسواک زدن دندان‌هایش توسط من، مقاومت می کند، راه حل چیست؟
به طور کلی اعتقاد بر این است که اگر عادت تمیز شدن دهان زیر سن یک سالگی در کودک ایجاد شود، ماندگار خواهد شد و کودک بعدا در مقابل انجام آن مقاومت نخواهد کرد. اگر کودک شما به مسواک زدن قبل از یک سالگی عادت نکرده و اکنون در مقابل آن مقاومت می کند، راه حل آن مقاومت شماست! اگر در چند شب پیاپی کودک اصرار شما برای تمیز کردن دهانش را ببیند، قطعا کم کم مساله را خواهد پذیرفت.

البته باید توجه داشت که ممکن است گاهی کودک به دلیل خواب آلودگی و یا کم حوصلگی برای تمیز کردن دهانش همکاری نکند که در این صورت در آن شب استثنائا مسواک زدن سریع تر دندانها و عدم توجه کافی به همه سطوح اشکالی ندارد. ولی باید در شب‌های بعدی مسواک زدن این کم کاری جبران شود.

 

زمان مناسب تعویض مسواک کودکم چه زمانی است؟
توصیه کلی برای تعویض مسواک زمانی است که موهای آن حسابی فرسوده شده و تغییر فرم داده اند. بسته به شدت و تعداد دفعات مسواک زدن این زمان حدود ۳-۴ ماه طول می‌کشد. در کودکان کم سن ممکن است مسواک‌ها به سرعت ظاهری فرسوده پیدا کنند که علت آن جویدن موهای مسواک توسط کودک است.

 

دکتر هدی شمس‌الدین

متخصص دندانپزشکی کودکان و نوجوانان

تگ ها: نخ دندان زمان مناسب تعویض مسواک مقاومت کودک در برابر مسواک زدن
اشتراک‌گذاری:
۲۸

نظرات (۰)

نظر بدهید