دندان شیری: وب سایت دکتر هدی شمس الدین

با دندان درد کودکمان چطور برخورد کنیم؟

با دندان درد کودکمان چطور برخورد کنیم؟

اگر می خواهید با روند پوسیدگی و چگونگی ایجاد دندان درد آشنا شوید به "همه چیز درباره پوسیدگی دندان" سر بزنید. دندان درد کودک نتیجه مراحل انتهایی پوسیدگی و درگیری پالپ دندان و تحریک عصب بواسطه آزاد شدن واسطه‌های التهابی آن می‌باشد. از آنجا که عصب دندان درون فضای کوچک دندان محبوس است، این التهاب سبب افزایش فشار درون پالپ و درد بسیار شدید می‌باشد. شاید با مواردی برخورد کرده باشید که دندان درد کودک پس از یک دوره چند روزه یا چند هفته‌ای با درد بسیار شدید، آرام می‌شود. خوب است بدانید که این آرام شدن درد به دلیل از بین رفتن و یا به اصطلاح نکروز عصب دندان می‌باشد. چنین دندانی کماکان نیازمند درمان پالپ یا همان عصب کشی می‌باشد. در غیر این صورت به مرور زمان دندان درجات پیشرفته تر تخریب و عفونت را طی خواهد کرد.

بر خلاف تصور بسیاری از والدین گذاشتن قرص مسکن و یا اسپری بی حسی موضعی روی دندان مبتلا سبب تسکین درد کودک نخواهد شد. با توجه یه ماهیت این مواد، استفاده موضعی از آن‌ها سبب سوختن بافت لثه و تشدید مشکل و درد کودک خواهد شد.

درمان ساده دندان درد کودک تا زمان مراجعه به متخصص دندانپزشکی کودکان استفاده از شربت‌های مسکن مثل ایبوپروفن و یا استامینوفن می باشد. ضمنا از دادن قرص های مسکن مخصوص بزرگسالان به کودکتان جدا خودداری کنید. تا زمانی که علایم تورم و یا آبسه شدید نیز در کودک مشاهده نمی‌شود، دادن آنتی بیوتیک ضرورتی ندارد.

درمان قطعی دندان درد کودک پالپکتومی و یا عصب‌کشی دندان مبتلا می‌باشد. هر چه درمان قطعی سریع‌تر انجام پذیرد ، کودک متحمل دندان درد کمتری شده، تخریب نسج دندان کمتر ، التهاب بافت‌های داخلی دندان کمتر و پاسخ موفقیت‌آمیز به درمان عصب کشی بیشتر خواهد بود. به تاخیر انداختن درمان نیاز به آن را برطرف نخواهد کرد و دندان با سابقه دندان درد همچنان نیازمند عصب‌کشی باقی خواهد ماند.

انگیزه تالیف این مطلب: استفاده از چسب مایع جهت کاهش دندان درد!

شاید مصرف مسکن برای تسکین درد بدیهی به نظر برسد ولی نکته ای که باعث شد این مطلب را بنویسیم، این بود که  امروز در کلینیک بیمار ۶ ساله ای داشتیم که والدینش برای رهایی کودک از درد شدید، روی تمام دندانهای فک پایین کودک چسب مایع ریخته بودند! جدا کردن چسب‌ها از لثه های زخمی کودک کم سن و غیر همکار کم زحمت تر از عصب کشی و روکش کردن دندانش نبود. قطعا کودک تا ترمیم زخم دهانش آب خوش از گلویش پایین نخواهد رفت.

ریختن چسب روی دندان برای کاهش دندان درد!

تگ ها: برخورد مناسب با کودک دارای درد دندان
اشتراک‌گذاری:
۶۱

نظرات (۰)

نظر بدهید