دندان شیری: وب سایت دکتر هدی شمس الدین

پیشگیری بهتر از درمان: فشیور سیلانت (شیار پوش)

پیشگیری بهتر از درمان: فشیور سیلانت (شیار پوش)

استفاده از روش‌های پیشگیری از پوسیدگی دندان و مقاوم سازی (فلوراید تراپی و فیشورسیلانت) کمک زیادی به سلامت و افزایش طول عمر دندان‌های کودک شما خواهد کرد.

اگر با دقت به سطح جونده دندانهای آسیایی خود و یا فرزندتان نگاه کنید، حتما شیارهای ریز و درشت متعددی را خواهید دید. وجود این شیارها عمل جویدن و آسیاب کردن غذا را موثرتر خواهد کرد.

اما گاهی شکل و عمق این فرورفتگی‌ها طبیعی نیست. عیب چنین شیارهای عمیقی این است که حتی با بهترین روش مسواک زدن، موهای مسواک توانایی رسیدن به اعماق فرورفتگی‌های دندان را ندارد. در نتیجه فرایند پوسیدگی و تخریب دندان به سرعت اتفاق خواهد افتاد.

پوشاندن فرورفتگی‌های عمیق دندان با یک درمان ساده و بدون نیاز به بی‌حسی، علاوه بر حفظ ساختار دندان، کودک را از انجام درمان‌های پیچیده‌تر و پرهزینه بعدی بی‌نیاز می‌کند. به‌علاوه از تخریب سریع دندان‌های جوان و مستعد پوسیدگی که معمولا به درد و ناراحتی شدید و حتی از دست رفتن دندان منتهی میشود، ممانعت خواهد کرد. دندان‌های دایمی تازه رویش یافته به دلیل ساختار نابالغ‌شان نسبت به دندان‌های بزرگسالان بیشتر مستعد پوسیدگی هستند.

از طرف دیگر دقت و مهارت کمتر کودک در مسواک زدن نیز او را در خطر پوسیدگی بیشتری قرار می‌دهد. اولین دندان آسیایی دایمی حدودا در شش سالگی رویش می‌یابد. بهتر است در این سن برای بررسی احتمال نیاز آنها به فیشورسیلانت به متخصص دندانپزشکی کودکان مراجعه نمایید.

 

مهم: انجام فیشور سیلانت در اولین فرصت

حتی اگر کودک شما بیش از ۶ سال سن دارد و تاکنون برای دندان‌های دایمی وی درمان شیارپوش را انجام نداده اید، در اولین فرصت با دندانپزشک کودک خود در مورد امکان انجام این اقدام پیشگیرانه مشورت نمایید.

 

دکتر هدی شمس‌الدین

متخصص دندانپزشکی کودکان و نوجوانان

تگ ها: فیشور سیلانت
اشتراک‌گذاری:
۳۲

نظرات (۰)

نظر بدهید