دندان شیری: وب سایت دکتر هدی شمس الدین

فضا نگه‌دار چیست؟

فضا نگه‌دار چیست؟

شاید شنیده باشید که از دست دادن زودهنگام و کشیدن دندانهای شیری موجب کج شدن دندانهای دایمی می‌شود. اما گاهی دندان شیری به دلیل عفونت گسترده و یا تخریب ریشه‌ها قابل نگه‌داری نیست و دندانپزشک کودک شما توصیه به کشیدن دندان می‌کند.

در چنین مواردی کاربرد فضا‌نگه دار برای حفظ فضای ناشی از کشیدن دندان شیری ضرورت پیدا می‌کند. این وسیله پس از قالب‌گیری برای کودک ساخته خواهد شد. بهترین زمان گذاشتن فضا‌نگه دار در دو هفته اول پس از کشیده شدن دندان شیری است.

اما در صورتی که دندان کودک شما قبلا کشیده شد و تاکنون برایش فضا نگه‌دار نگذاشته‌اید، پس از مشورت با دندانپزشک متخصص کودکان، در صورتی که دندانپزشک تشخیص دهد بیش از ۶ ماه به رویش دندان جایگزین مانده، برای کودک فضا نگه‌دار خواهد ساخت. عدم انجام این درمان ساده در زمان کودکی موجب به هم خوردن نظم دندان‌های دایمی در آینده شده و درمان ارتودنسی طولانی مدت و پرهزینه را در آینده به همراه دارد.

فضا ‌نگه‌دار به چه مراقبت‌هایی نیاز دارد؟
رعایت بهداشت دهان، عدم مصرف خوراکی‌های چسبنده مانند گز و شکلات تافی و همچنین مواد اسیدی مثل نوشابه از جمله مواردی است که پس از دریافت فضا نگه دار باید به آنها توجه کنید. بهتر است هر 6 ماه یکبار برای چک فضانگه دار به دندانپزشک کودکان مراجعه نمایید.

چه زمانی فضا‌ نگه‌دار باید برداشته شود؟
دندانپزشک به محض تشخیص رویش دندان دایمی در محل صحیح خود، فضا نگه‌دار را از دهان کودک خارج خواهد کرد.

 

دکتر هدی شمس‌الدین
متخصص دندانپزشکی کودکان و نوجوانان

تگ ها: فضا نگه‌دار پلاک رویش دندان دایمی دهان کودک
اشتراک‌گذاری:
۳۲

نظرات (۰)

نظر بدهید